Eurokopter AS550C2 FENNEC

Opdateret d. 31-Jan-2016

Eurokopter AS550C2 FENNEC

 

 

 

 

 

 

FENNEC, P-352 nede i mellem "urterne", hvor den hører til. Panser-værnshelikopterens overlevelse i en kamp-situation afhænger af besætningens evne til at udnytte terrænet 

Foto: Jan Jørgensen

FENNEC
AS550 FENNEC (ørkenræv) er fremstillet af Frankrigs førende helikopterfabrikant Eurokopter - tidligere Aerospatiale. Den er baseret på den civile ECUREU1L (Egern), der er konstrueret til at imødekomme det civile markeds krav med hensyn til vedligeholdelse og økonomi. Samtidigt er den også tænkt som en afløser for ALOUETTE III.
Beslutningen om at bygge ECUREU1L blev taget i april 1973 og allerede året efter den 27. Juni 1974 fløj prototypen for første gang. Efter det obligatoriske prøveflyvnings-program blev den første produktionsversion AS350B godkendt af de civile luftfartsmyndigheder den 27. oktober 1977. Ved fremstillingen af ECUREUIL er der i udstrakt grad anvendt composite materialer, blandt andet er rotorbladene samt rotor-hovedet fremstillet af disse materialer, ligesom hovedparten af kroppens strømlinede beklædning er udført af termoformede plast-plader eller støbte glasfiberplader.
En speciel udgave af ECUREUIL er AS350 FIREFIGHTER, som kan udstyres med en strømlignet vandtank under kroppen til bekæmpelse af skovbrande. FIRE-FIGHTER kan fra hover over søer, gennem en studs opsamle 700 liter vand i løbet af blot 30 sekunder. Dette gør helikopteren i stand at nedkaste 11 tons vand på 50 minutter.
De militære versioner af helikopteren adskiller sig en del fra de civile og har derfor fået deres egen betegnelse, AS550 FENNEC (Ørkenræv). Forskellene består blandt andet i et højere understel, skydedøre ind til kabinen, udvidet instrumentpanel, forstærkninger af strukturen for ophængning af udendørs bevæbning, "selvlappende" (self-sealing) brændstoftank samt forberedelse til skudsikre sæder og lystforstærkningsudstyr til besætningen.
AS550 fremstilles i 5 udgaver. AS550U2 til transport af personel og gods, AS550A2 som er bevæbnet, AS550C2 bevæbnet med Saab/Emerson Electric HeliTOW antikamp-vognsmissiler, AS550M2 og AS550S2 som er flådeversioner hhv. med og uden våben.
Alt i alt var der pr. oktober 1993 bestilt 1.840 ECUREUIL/FENNEC til 55 forskellige lande, hvoraf det franske forsvar er største aftager med ca. 100 FENNEC. Bortset fra Frankrig licensproduceres typen af Helibras i Brasilien under navnet ESQUILO.
Lige siden Hærens Flyvetjeneste i 1971 modtog sin 

DATA  FENNEC:
  Motor: Turbomeca Arriel 1D1 pay 722 HK
  Rotordiameter: 10,69 m
  Længde: 10,93 m
  Højde: 3,34 m
  Tomvægt: 1.750 kg
  Fuldvægt: 2.250 kg
  Max. Hast.: 287 km/t
  Marchhast.: 186 km/t
  Rækkevidde: 420 km
  Tophøjde: 4.800 m
  Bevæbning: 4 stk HeliTOW missiler

første helikopter, Hughes H-500 CAYUSE, har enheden ønsket at operere et fly udstyret til panserbekæmpelse. Der skulle dog gå adskillige år inden man nåede så vidt. Efter en lang og grundig evaluerings-proces faldt valget på AS550 FENNEC, og kontrakten om anskaffelse af 12 stk. panserværnshelikoptere blev indgået den 30. Juni 1987. Tre år senere den 15. August 1990 ankom den første FENNEC til Flyvestation Vandel, og med leveringen af de tre sidste den 22. februar året efter var dusinet fuldt.
Den udgave, som Danmark har anskaffet, er AS550C2 bevæbnet med fire stk. HeliTOW antikampvognsmissiler.
Med introduktionen af FENNEC i Hærens Flyvetjeneste blev T-17 flyene afleveret til Flyvevåbnet. Herved kom enheden til at bestå af et panserværns helikopterkompagni med FENNEC og et let observationshelikopterkompagni med CAYUSE.
FENNEC'en primære mission er bekæmpelse af kampvogne, artilleri og ingeniørmateriel som f.eks. feltbroer. Til denne opgave består besætningen af en pilot og en skytte. Gennem et gyrostabiliseret optisk sigte placeret på helikopterens tag over cockpittet kan skytten udsøge mål og affyre missaler mod disse. Efter affyring fastholder skytten målet i sit sigte og gennem to tynde wirer, der slæbes efter missilet, transmitteres styreoplysninger til våbnet fra det optiske sigte-middel. På denne måde kan HeliTOW missilet fjernstyres mod mål på over 3.700 meters afstand.
I panserværnsrollen indsattes FENNEC i delingsstørrelse bestående af seks AS550C2 samt en H-500 CAYUSE spejder-helikopter, hvorfra delingsføreren koordinerer helikopternes anvendelse.
Ud over den egentlige kampopgave kan FENNEC benyttes af transport af op til tre personer samt gods ophængt i et net under kroppen.

 

 

 

 

FENNEC'en kan dog også antræffes i normal flyvehøjde. Bemærk HeliTOW launcherne, der er monteret på siden af helikopteren.

Foto: Jan Jørgensen

Eurokopter AS550C2 FENNEC