Percival PROCTOR III

Opdateret d. 31-Jan-2016

KZ III airplane

 

 

 

 

 

KZ III blev kun anvendt i ganske få år i Forsvaret indtil den større KZ VII blev anskaffet.

Foto: FLV Historiske Samling

 

KZ III

Kabinen havde plads til to personer ved siden af hinanden, og der var god plads.
På grund af krigen hastede det ikke særligt med at få flyet færdigt, og der gik næsten to år, for flyet var klar til prøveflyvning. Det forhold, at tyskerne kun tillod flyvning med ambulancefly, bevirkede, at SAI for at fa lov til at prøveflyve prototypen solgte flyet til redningskorpset Zonen, malede det hvidt og derved fik tyskernes tilladelse til flyvning. At flyet ikke kunne medføre en båre, blev åbenbart ikke bemærket af tyskerne !
Der blev i alt fremstillet 62 seriefly af typen KZ III frem til begyndelsen af 1947. To af de første blev i henholdsvis februar og marts 1946 købt af Hærens og Søværnets Fælles Flyveledelse, der brugte dem primært til kurerflyvning og senere også til slæbestart af svævefly.
KZ III. karriere ved forsvaret varede kun til slutningen af 1950. De blev da taget ud af tjenesten og i februar 1951 solgt til private købere.

  DATA KZ III:
  Motor: Cirrus Minor II pay 100 HK
  Spændvidde: 9,60 m
  Længde: 6,534 m
  Højde: 2,10 m
  Tomvægt: 419 kg
  Fuldvægt: 650 kg
  Max. Hast.: 185 km/t
  Marchhast.: 165 km/t
  Rækkevidde: 500 km
  Tophøjde: 4.150 m
  Bevæbning: --

 

SAI KZ II Airplane

 

 

 

KZ ll-109. -101 og -103 står klar til dagens skoleflyvninger på Avnø sammen med tre KZ VII. Den nærmeste er 63-624. Billedet er taget omkring 1949. Foto: B. Mikkelsen

SAI KZ II

Efter anden verdenskrig startede Hærens Flyvertropper og Søværnets Flyvevæsen en fælles elementærflyveskole på den gamle Luftmarinestation Avnø, i dag kendt som Flyvestation Avnø. Her har alle vordende danske militære piloter modtaget deres grundlæggende militære flyveuddannelse, indtil Flyveskolen flyttede til Karup i 1992.
Til brug for Flyveskolen blev der i 1946 ved Skandinavisk Aero Industri, tidligere KZ-Aero eller Kramme & Zeuthen, indkøbt 15 stk. KZ II Trainer, en forstærket udgave af førkrigsmodellen KZ II Sport.
Søværnets Flyvevæsen havde lige inden krigen bestilt 4 stk. KZ II Sport, der blev leveret den 4. juli 1940. På grund af den tyske besættelse blev de overtaget uden at være prøvefløjet, og de henstod ved SAI, der på det tidspunkt havde domicil i Aalborg, til tyskerne hentede dem et par år senere. Disse fire flys skæbne er desværre ukendt.
De 15 KZ IIT blev alle leveret i 1946 og anvendtes udelukkende af Flyveskolen på Avnø. Der blev gennem de følgende 8-9 år fløjet næsten 17.500 timer med typen, til den i 1955 blev udfaset.

  DATA KZ II Trainer:
  Motor: 1 De havilland Gipsy Major X 145 HK
  Spændvidde: 10.20 m
  Længde: 7,50 m
  Højde: 2,10 m
  Tomvægt: 550 kg
  Fuldvægt: 850 kg
  Max. Hast.: 220 km/t
  Marchhast.: 190 km/
  Rækkevidde: 650 km
  Tophøjde: 5.000 m
  Bevæbning: --

 

  DATA KZ II Sport:
  Motor: Hirth 504A 105 HK
  Spændvidde: 10.20 m
  Længde: -- m
  Højde: 2,10 m
  Tomvægt: 475 kg
  Fuldvægt: 725 kg
  Max. Hast.: 220 km/t
  Marchhast.: 200 km/t
  Rækkevidde: -- km
  Tophøjde: 5.500 m
  Bevæbning: --