Westland NAVAL LYNX Mk.23, Mk.80, Mk.90

Opdateret d. 31-Jan-2016

Westland NAVAL LYNX Mk.23, Mk.80, Mk.90

 

 

 

 

 

 

 

LYNX, S-196 på Flyvestation Værløse den 12.februar 1982. Denne helikopter havarerede i September 1985 ved Møn, men er nu erstattet af en LYNX, der oprindeligt var bestemt for den argentinske flåde.

Foto: TINBOX

LYNX
På baggrund af et vel gennemført testprogram afgav Royal Navy en initialordre på 30 LYNX HAS Mk.2, Royal Army bestilte 63 stk. AH Mk. 1 og den franske flåde 18 stk. af flådeversionen.
Siden er betydeligt flere brugere kommet til. Foruden England og Frankrig benytter også Brasilien, Danmark, Holland, Norge, Portugal, Sydkorea og Tyskland flådeversionen af LYNX i varierende antal. Også Argentina har anvendt LYNX i flådeudgaven, men som følge af Falklandskrigen kunne de ikke få reservedele og solgte dem i stedet.
I august 1977 indgik det danske forsvar aftale med Westland Helikopters om køb af syv NAVAL LYNX Mk.80. Ordren blev senere ændret til at omfatte otte helikoptere.
NAVAL LYNX Mk.80 adskiller sig fra HAS Mk.2 ved at kunne foretage optankning fra skibe uden at lande på disse (Helikopter In-Flight Refuelling). Endvidere kan den udstyres med en let monterbar ekstra-tank i kabinen. Tankens 400 liter brændstof giver ekstra flyvetid, hvilket har stor betydning specielt i forblindelse med lange redningsmissioner i Nordatlanten.
De tre første danske LYNX blev overtaget ved fabrikken den 5. Juni 1980 og ankom dagen efter til Søværnets Flyvetjeneste på Flyvestation Værløse.
Her hjemme anvendes LYNX primært til opgaver i farvandene omkring

DATA  LYNX:
  Motor: 2 x Rolls-Royce GEM-2 på 900 HK, senere GEM-42 på 1.120 HK
  Rotordiameter: 12,80 m
  Længde: 11,92 m
  Højde: 3,60 m
  Tomvægt: 3.083 kg
  Fuldvægt: 4.309 kg
  Max. Hast.: 333 km/t
  Marchhast.: 285 km/t
  Rækkevidde: 629 km
  Tophøjde: 3.650 m
  Bevæbning: --

Færøerne og Grønland, hvor der til stadighed er udstationeret tre helikoptere på Søværnets inspektionsskibe. Herfra foretages fiskeriinspektion, patient transporter, samt eftersøgnings- og redningsmissioner. Når helikopteren befinder sig ombord på skibet, sammenfoldes hovedrotorbladene langs kroppen, og den bagerste del af halebommen kan knækkes og drejes fremefter, hvorved helikopteren kan stå afskærmet for elementemne i en lille hangar på agterdækket. I de hjemlige, danske farvande benyttes LYNX til træning, taktisk samarbejde med Søværnets andre enheder, persontransport og lignende. Selv om eftersøgning og redningsopgaver normalt varetages af S-61 fra ESK 722 anvendes LYNX lejlighedsvis også i denne rolle og har således blandt andet været udstationeret på Rønne lufthavn
To LYNX har måtte afskrives ved havarier. Den første i Østersøen den 14. September 1985 og den anden ved Færøerne den 20. februar 1987. Som erstatning er siden indkøbt i alt tre helikoptere, som alle har en vis tilknytning til Argentina. To Mk.90 blev købt fra fabrikken, som måtte beholde dem på grund af embargoen efter Falklandskrigen. En Mk.23 blev købt fra Argentina, som ikke kunne få reservedele til den af samme årsag. Kun de to Mk.90'ere benyttes i dag. mens Mk-23'eren holdes i reserve.