Sikorsky S-61A-1, S-61 A-5 SEA KING

Opdateret d. 31-Jan-2016

Sikorsky S-61A-1, S-61 A-5 SEA KING

 

 

 

 

 

 

S-61A, U-280 på Flyvestation. Karup den 15.januar 1982.
Det er sådan offentligheden gennem mange har kendt Flyvevåbnets redningshelikoptere - sølvfarvede med rød næse.

Fotos: TINBOX

Udviklingen af Sikorsky S-61 SEA KING blev iværksat på grundlag af et ønske fra US Navy om en ny antiubådshelikopter, men betegnelsen S-61 er i virkeligheden af senere dato og knyttet til eksportversionerne. Prototypen betegnedes XHSS-2 og fløj for første gang den 11. marts 1959. Leverancerne af den seriefremstillede HSS-2 blev påbegyndt godt to ar senere, og endnu et ar senere ændredes typens navn til SH-3A SEA KING.
SEA KING blev fremstillet i en lang række forskellige udgaver som for eksempel RH-3A, HH-3A og SH-3A, der er henholdsvis minestrygnings-, rednings- og missiludstyrede versioner af samme grundkonstruktion.
CH-124 er start set identisk med SH-3A og betegner en canadisk udgave. Mitsubishi 1 Japan har fremstillet et større antal SEA KING til det Japanske selvforsvar på en licensaftale med Sikorsky.
Den helt store licensproduktion tegner Westland Helikopters i England sig for. I 1967 bestilte Royal Navy 56 stk. SEA KING HAS Mk. 1 til levering i 1969. Siden er flere kommet til og til engelske flådeeskadriller har siden været udrustet med typen.
Westland har endvidere leveret cirka 100 SEA KING i forskellige udgaver til et antal udenlandske købere. Heraf har 30 været af versionen COMMANDO, der benyttes til troppetransport.
Sikorsky har leveret flere hundrede SEA KING under betegnelsen S-61 til en række civile og militære købere, deriblandt Grønlands fly (S-6 IN med lang krop) og Flyvevåbnet.
Flyvevåbnets version hedder S-61A-1 (en enkelt, U-481, er en S-61A-5), som start set svarer til den amerikanske antiubådshelikopter, men har større brændstoftanke og redningsudstyr efter dansk ønske. Endvidere har de danske S- 61A-1 noget større flydere end de øvrige militære versioner, ligesom halen er hævet som på S-6 1N.
Flyvevåbnets otte S-61A-1 blev leveret pr. skib, og den første, U-276, ankom den 10. april 1965. Helikopterne tilgik ESK 722 på flyvestation Værløse, hvor de afløste Sikorsky S-55C.
Allerede inden eskadrillen var fuldt operativ på den nye type, blev personel og materiel sat på prøve i forbindelse med det siden så ofte omtalte forlis, der ramte M/F Skagerrak den 7. september 1966. De fem S-61'ere, der deltog i aktionen opsamlede 69 af i alt 144 ombordværende, mens resten blev reddet af tililende skibe. Næppe nogen dansker var derefter i tvivl om, hvad ESK 722 og betegnelsen S-61 helikopter stod for.
Den 10. februar 1968 havarerede S-61A U-281 under en natlig eftersøgning efter strandjægere over Vadehavet, og Besætningen omkom.

DATA  S-61:
  Motor: 2 x General Electric T58-GE-8B på 1.250 HK,  senere T58-GE-8F på 1.350 HK
  Rotordiameter: 18,90 m
  Længde: 22,20 m
  Højde: 5,62 m
  Tomvægt: 5.382 kg
  Fuldvægt: 8.664 kg
  Max. Hast.: 267 km/t
  Marchhast.: 211 km/t
  Rækkevidde: 1.389 km
  Tophøjde: 4.400 m
  Bevæbning: --

Tre år senere modtog eskadrillen U-481 til erstatning for den tabt gåede U-281, og der var atter otte helikoptere til rådighed.
Det har der været lige siden, og de mange mennesker, der færdes til søs - med et job at udføre eller som fritidssejlere - kan gøre det i tillid til et aldrig svigtende redningsberedskab, hvor S-61 var hjørnestenen. Mange kan takke S-61'erne og deres besætninger for, at de endnu er i live. Den 13. september 1994 fløj eskadrillen således sin redningsmission nr. 10.000 med S-61.
Tre helikoptere var konstant på beredskab på flyvestationerne i Skrydstrup, Værløse og Aalborg.
Flyvevåbnets S-61A er løbende blevet opgraderet med radar, GPS, og FLIR (Forward Looking Infra Red) der er et infrarødt udstyr beregnet til at lokalisere personer, som driver rundt 1 vand eller ligger begravet af sne. S-61 helikopter med plads til to piloter og op til fire soldater eller to tværstilede barer 1 kabinen.
S-61 skulle have været udfaset i løbet af 2010, hvor Agusta Westland EH-101 Merlin helikopterne overtager den rolle, som S-61'erne har udført i mere end 40 år. Denne udfasning skulle være foregået tidligere, men blev forsinket grundet de mange problemer med de nye helikoptere, og indtil 16. juni 2010 fløj S-61A stadig operativt. Denne dato fløj 3 stk. S-61 en sidste tur. De kom ind over Frederiksberg fra Rigshospitalet lidt over kl. 11, for senere på dagen at lande på Flyvestation Karup.

Dermed var en æra på 45 år slut, og flyet er dermed udfaset fra Flyvevåbnet.